Monday 18 May 2015

Sakitnyaaaa bengkak susu ;(

Salam semua!

Harini Baby Iman dah berusia 38 hari :)

Dah pandai menyusu... Dah tdo better... Susu pun dah adjust pada keperluan baby :)

Tapi nk cite, hari ke 3 & ke 4 aritu, kena bengkak susu :(

Pada yang biasa mengalaminya, mesti tau mcm mana sakit n seksanya... Menangis2... Rasa mcm nk guling2 je... Boleh sampai demam...

Masa anak 2nd dulu pun, saya kene gak... Yg tu mmg smpi demam... Tapi kali ni, Alhamdulillah awal bertindak... So the next day dah surut dah...

So what did I do? Ada a few things yang kita boleh buat utk ubati bengkak susu ni... Ada yg bantu surutkan bengkak tu,  ada yang bantu ease the pain... 

Read on :)



1. Mandi air panas

Air panas boleh membantu melancarkan aliran susu... Susu kan baru nak keluar / baru nak keluar semula... So mesti ada saluran2 yang tersumbat... Yang belum digunakan lagi, ataupun yang dah lama tak guna... 

So mandi ataupun duduk bawah shower utk beberapa lama... Now dalam air panas ni, apa yang perlu anda lakukan?

- Arahkan air panas terus pada breast anda, dan biarkan untuk beberapa ketika

- Urut secara membulat, especially di kawasan yang anda dapat rasa keras, kadang2 macam ada ketulan batu!

- 'Buang' air susu, menggunakan teknik marmet

Insya Allah, after a few baths, anda akan rasa lega... Biasanya, kalau saya kena bengkak susu ni, mmg saya akan mandi longer than usual... Sebab cara ni memberikan anda immediate effect, kelegaan yang pantas... Kalau buat cukup lama la... Bengkak susu ni memang mengambil masa utk baik, anda kena sabar...

2. Makan habbatussauda'

So far, cara inilah yang paling berkesan... Habbatussauda' ni, form yang paling common, adalah dalam bentuk pil... Contoh seperti di bawah...


Ada jugak dalam bentuk minyak... Yang ni lagi pure... Saya amek yang ni la aritu... Tapi ni cth je... Brand lain pun blh gak...


Konsep dia sebenarnya sama je... Habbatussauda' ni bersifat panas... Jadi dia akan membantu melancarkan aliran susu... So susu akan lebih senang la keluar...

Lepas bersalin aritu, bila dah rasa start nk membengkak tu, saya makan yang minyak ni... Tiga kali makan je, pagi, petang, dan malam, esok tu terus surut... Alhamdulillaaaahhh... Legaa sangat dapat jumpa ubat yang mujarab ni... Hehe... Yelah, Rasulullah pun cakap kan, habbatussauda' ni ubat segala penyakit, kecuali mati...


3. Kobis

Cara ni, bukan untuk cure bengkak susu, tetapi hanyalah untuk kurangkan sakit... 

Ambil satu kelopak bunga kobis tu, n tuam pada breast kita... Kobis ni bersifat sejuk... So lega la sikit sakit tu... Lagi cepat kalau kobis tu dr fridge, sejuk2 terus tuam... 

Bolehlah dapat tdo kejap kalau tgh sakit berdenyut2 tu.. Tapi kaedah ni pun, bkn buat sekali dua, kena buat a few times jugak...

4. Mengurut

Mengurut boleh melegakan sakit, dan juga surutkan bengkak...

Ms sakit dulu, ada juga saya minta hubby urutkan... Di samping saya urut sendiri bawah shower... Ni pun bolehlah lega sikit, bolehlah tdo kejap... 

N saya tau, sesetengah orang, masa sakit la cari tukang urut... N ada kawan2 saya yang cakap lepas tu legaa... Susu pun better flow... Tapi saya ni jenis yg takut sikit... Saya akut tersalah urat la, takut jadi pendarahan la... Jadi saya prefer lepas xsakit apa-apa dah, baru panggil tukang urut... Huhu... Maknenye dh 2 3 mggu bersalin la baru saya panggil...

Tapi tula, my friends kata, tukang urut ni tau urat2 yang berkaitan... So dorg blh urutkan supaya susu keluar lebih lancar... Bolehlah cuba ye :)

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete