Thursday 2 April 2015

Baby lelaki ke perempuan?

Hi!

Disebabkan I'm expecting, so sangat laa suke saya nak share pasal baby2 ni... Hehe... Kali ni, nak share pasal jantina baby... Memang everytime saya preggy, mesti saya akan search for this... Sebab so far, ada betulnya... Walaupun tak semua betul :)

Boleh la jugak dijadikan panduan... Or saja suka-suka... Kalau yang first time preggy, mungkin la susah sikit nak rasa perbezaan tu... Tapi yang dah dua tiga kali, memang akan rasa bezanya...
Girl ke Boy?? :)



1. Keserian ibu - Suka pada kecantikan VS Rasa selekeh

Yang ni memang betul pada saya... Huhu... Masa mengandung gegurl dulu, memang rasa sangat selekeh, rasa malas nak berhias-hias... Bila mengandung boy plak, rajin plak nak cantik-cantik, pakai mekap, cuba design tudung baru... And memang prasan, kalau mengandung boy ni, walaupun tak pakai mekap, tapi orang mesti tegur kata muka berseri-seri... Masa girl orang kata kulit muka kusam...

Kenapa? Orang kata, gegurl ni akan mencuri keserian ibunya... Kalau boy pulak, dia akan menambah keserian kita :)

2. Kadar denyutan jantung - Bawah 140 VS atas 140

Yang ni, walaupun doktor saya kata tak tepat, tapi so far, dah 3 kali mengandung ni, saya memang dapati ianya betul... Kalau scan-scan, denyutan jantung baby tu atas 140, maknanya it's a girl... Kalau bawah 140, it's a boy! :)

3. Mengidam - Makanan masam/masin VS makanan manis

Hak ni pun rasanya betul... Kalau asek nak asam je, insya Allah boy la tu... Kalau asek nak makan ais krim je, gegurl la tu... Mengandung kali ni saya suka sangat makan biskut Julie's yang cheese tu, yang masin-masin tu... Sampai saya pun pelik... Rupanya boy :)

4. Morning sickness - Tak mabuk VS mabuk

Orang kata, kalau mengandung girl, mamanya akan mabuk teruk semasa trimester 1... Kalau boy pulak, tak mabuk langsung... So far, this has been true for me... TAPINYA, ada gak member-member yang mabuk jugak walaupun mengandung lelaki.. So, ada second theory yang mengatakan bahawa biasanya untuk sorang-sorang mother tu, keadaan pregnancy tu akan berlawanan... Kalau boy dia mabuk, girl dia tak mabuk langsung... Well, that is true for me too :)

5. Bentuk perut - Bola VS tembikai

Orang kata, kalau perut kita membulat ke depan, its a boy... Kalau tak bulat sangat, girl la tu... Mengikut adik saya plak, kalau kita mengandung still ada pinggang, boy... Kalau badan kita dah tak ada shape, pinggang pun dah takdak, girl la tu... Ada kakak kat ofis kata, kalau tengok dari belakang, tak nampak macam mengandung, boy... Kalau dari belakang nampak macam mengandung, girl :)

6. Mood swing - Moody VS tidak

Kalau gegurl, biasanya mama akan lebih moody... Biasa la, moody dengan perempuan kan tak boleh dipisahkan... Inikan lagi dah double hormon perempuan dalam badan mama tu... Kalau boboy pulak, kita akan lebih rileks :)

Hehe... macam-macam kan...

6 comments:

  1. Replies
    1. Thanksss :) Tgh tggu hari je niii... Kena buat blog post banyak2 nak ilangkan rasa anxious ni... Hehe

      Delete
  2. wah..bestnya...moga dipermudahkan ye...amin

    ReplyDelete
  3. semoga dipermudahkan..
    ayu pon same je ikot ape yang bace and org oandang sume kate girl
    tapi scan mmg laki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tula kan Ayu... xblh nk ckp jugak... Jadi akk berani amek yg ni je... sbb yg ni je yg btl dgn akk :)

      Delete