Thursday 21 May 2015

Misiku selama 3 bulan ini

Salam semua... Hari ni saya nak share sikit pasal weight-loss journey saya...

Saya naik 20kg mengandung aritu... Memang everytime mengandung pun naik 20kg... Hehe... Tapi this time ingat nak control sikit, xmo naik banyak2 mcm biasa... Awal tu OK je... Tapi last2 tu 20kg gak... Hehe...

For those of you who are blessed with the fact senang nak turun balik lepas bersalin, bersyukurlah... Sebab ada jenis-jenis orang yang macam saya ni, kene work more to turun balik to berat asal sebelum mengandung... Huhu... Seriously, jeles tengok orang lain, yang lepas bersalin terus selim melim, terus boleh pakai baju-baju sebelum bersalin balik... Or those yang cepat turun bila menyusu tu... Sebab saya ni, memang susahhhhh....

That being said, arini saya nak share sikit what I plan to do this time to shed those 20kg :)

This is my starting point... A whopping 88.2kg... Hehe... Kalau dulu mesti risau, sebab tak tau nak buat apa... Tapi sebab dah terbukti boleh berjaya sebelum ni, (boleh baca sini: Turun 7kg dengan set slimming shaklee), kali ni saya yakin saya boleh dapat semula berat asal saya :)

Sebelum bersalin


Lepas saya bersalin baby Muhammad, turun 4kg je tau... padahal berat baby je 3.54kg... Hmmm, frust jugak di situ, tp takpe... Berat air blm turun lagi ni :)

Aaannnddd, after 2 weeks, tadaaa... dah turun 7kg! So saya tggl lg 13kg...


Selepas 2 minggu
So ini plan saya selama 3 bulan cuti bersalin ni, untuk turun 20kg tersebut :)

1. ESP setiap pagi

ESP sangat berkesan bagi saya untuk firm up my body... Supaya badan saya tidak menggeleber sepanjang tempoh 3 bulan ini... So saya sangat suka memulakan hari saya dengan ESP....

Ada yang kata tak sedap minum ESP ni... Tapi sebenarnya, ada baaaanyak resepi ESP ni yang boleh kita cuba supaya lebih sedap... Bagi saya, saya campur dengan milo :)

And I like it cold... Hehe... So biasanya saya akan bancuh siap-siap sehari sebelum tu, n simpan dalam fridge untuk minum esok pagi tu... Emmm, sdapnye :)

2. Calorie-counting

Dulu, terasa susahhhh sangat nak kira-kira kalori ni... Yela, no idea nak mula kat mana... No idea makan ni bape kalori, makan tu bape kalori...

Tapi, zaman sekarang ni, dengan smartphone semua ni, rupanya dah senang dahhhh... Semuanya ada app tau... And ada je yg free... Tak perlu bayar apa-apa punnn... Huhu...

My choice of app is "MyFitnessPal"... Bila compare2 dengan orang lain yang guna app yang lain, saya prefer app yang ni sebab banyak malay food... Mungkin sebab ramai Malaysian food guna app ni kot... Sangat senang nk kira kalori, taip je "Nasi lemak", terus dia keluar berapa kalori nasi lemak tu... And tak perlu risau nk translate makanan kita tu dalam english, sebab like i said, banyak je makanan melayu... so taip je bahasa melayu pun... You'll be surprised :) 

And yang bestnye, and macam canggih sket, huhu... Ada certain-certain food, kite boleh scan je barcode dia... Terus masuk dalam diary kita... And macam tadi jugak, makanan-makanan Malaysia kita semua pun ada je... Bukan international food je... Tuna spread, segala macam jenis roti.. Semua ada... Cubalah, iOs ada, Android pun ada :)

3. Menu Makanan

Breakfast: Lepas makan ESP, saya akan makan roti 2 keping with butter & kaya.

Lunch: Lunch saya akan makan nasi + protein + sayur macam biasa... I need food to breastfeed my baby jugakkk...

Dinner: Dinner ringan-ringan je, eg, roti 2 keping @ lauk lunch tadi without the nasi...

4. Exercise

Ini untuk mempercepatkan proses penurunan badan... Ini juga untuk strength saya secara keseluruhan... Tapi, yang paling penting, kena tunggu sihat dan jahitan sembuh dulu :)

Antara exercise-exercise yang menjadi pilihan saya sepanjang cuti bersalin 3 bulan ini adalah stationary bicycle dan juga berjalan-jalan di taman... Nak buat yang berat-berat pun tak boleh, kesihatan kena jaga jugak kan... Huhu

5. Set basic Shaklee

Yang ni saya tak boleh tinggal la... Huhu... Kalau tak, rasa lembik dan tak bertenaga je badan ni... Yelah, anak dah masuk 3 kan... Bukannya boleh manja-manja macam anak pertama dulu... Huhu

Saya akan makan set basic shaklee ni, pagi-pagi selepas breakfast... Insya Allah sepanjang hari akan rasa bertenaga dan boleh melayan karenah ketiga-tiga anak saya yang comel-comel ni :)




Buat masa ni, inilah perancangan saya... Insya Allah saya akan kongsikan perkembangan saya as I go kay... Stay tuned :)

2 comments:

  1. goodluck wafee, comelnya baby,rindu bau harum bayi lah hihi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kak Ana... Kak Ana tggu cucu je kannn??? hehe

      Delete