Monday 11 November 2013

BANYAKKAN MINUM AIR

Fuhh... Saya paling pantang dengar ayat tu... huhu... Believe it or not, sebelum ni saya langsung tak minum air masak... Rutin seharian saya, pagi2 minum milo ais secawan... And seriously, pak cik kat kafe yang saya breakfast every morning buat milo ais memang kaw... Manis gileee... Lunch time saya akan minum teh/sirap ais with limau... Limau tu tambah konon-konon supaya lebih sihat la, tapi tak pasti la to what extend.. huhu... And bila dah balik kerja, kat rumah, jus-jus buah dalam kotak je yang saya rembat.. Tak ada langsung air masak okaay...

Tapi sekarang saya dah insaf ^_^... Baca punya baca, study punya study, I decided to minum air masak... Ada yang kata kena minum 3-4 liters... Ada yang kata 2-3 liters... Jadi saya amek minimum je... Hehe... 2 liters per day... Tapiii, tak semudah itu tau... This is what I have to do to "PAKSA" myself supaya banyakkan minum air...



TADAA... Hehe... Every day, saya akan bawak 4 botol comel ni ke ofis... Kena comel tau, kalau tak, saya tak minum.. Hehe... Setiap satu botol tu 500ml... Jadi total semua jadi 4 x 500ml = 2 liter... Tak cukup dengan tu, siap kene ada jadual tau... By 10am, saya kene habiskan satu botol... By lunch time, 2 botol.... By 3pm, the 3rd bottle, and sebelum balik kerja, kena habiskan semua 4 botol.... Hehe.. Dahsyat kan saya ni.... Hopefully u all lagi senang nak minum air masak ni ^_^ 

Sekarang, jom kita tengok 20 akibat kurang minum air...

1. Lemah daya ingatan (short-term memory)
2. Sukar membuat kiraan, walaupun yang mudah

3. Kurang daya tumpuan

4. Tekanan darah menurun

5. Mengantuk - disebabkan oleh kurangnya jumlah oksigen yg sampai ke otak 

6. Lesu pada waktu siang

7. Sakit belakang

8. Dehydration

9. Sakit kepala

10. Memperlahankan kadar metabolisma

11. Sendi dan otot mengalami kekeringan

12. Meyukarkan penyingkiran bahan toksik

13. Meningkatkan keinginan untuk makan

14. Darah menjadi pekat

15. Mudah keliru

16. Degupan jantung meningkat

17. Menjejaskan tindak balas kimia dalam badan

18. Kulit menjadi kusam

19. Air kencing menjadi pekat

20. Halusinasi 

So see, walaupun kita rasa kita tak sakit sebab kurang minum air, tetapi sebenarnya badan kita tidak dapat nak menjalankan fungsi rutinnya disebabkan oleh kekurangan air dalam badan... After all, 70% daripada badan kita terdiri daripada air.. Jadi, untuk keluarkan benda2 tak elok, toksik2, racun2, lemak2 dalam badan kita, kita kenalah gantikan air di dalam badan kita, betul tak? So jom sama2 kita buat azam baru k ^_^




Wafee
Shaklee ID: 1072565
wafeeshaklee@gmail.com
012-3772115 (SMS/Whatsapp)

No comments:

Post a Comment