Wednesday 28 May 2014

Tips penyusuan semasa bulan Ramadhan

Ok, kali ni, saya nak share tips penyusuan dalam nak puasa ni... Come to think of it kan, sejak kawen ni, dh 4 tahun now, tak pernah lg miss puasa... Tak pernah lagi terpaksa ganti puasa... Sebab? Sebab dok sambung je.... Ngandung, nyusu, ngandung, nyusu... Tahun ni xtau lagi... Huhu



1. Mulakan dengan puasa sunat pada bulan Rejab & Sya'ban

Untuk mengelakkan badan kita dari terkejut, dan resist untuk mengeluarkan susu, it is better kalau kita start slow2 puasa sunat pd dua bulan sebelum Ramadhan ni... Especially bagi ibu-ibu yang memang tak pernah berpuasa sejak menyusu ni...

Start slow-slow pun takpe... Puasa every Khamis pada bulan Rejab katakan... Saya nak start, mesti saya akan start dengan hari Khamis... Sebab Isnin baru nak start minggu kan... Takut susu drop sebab weekend kurang mengepam... Bulan Sya'ban baru start Isnin and Khamis...

Kalau yang dah memang biasa puasa Isnin/Khamis pun, cuba start 2 hari seminggu... Kalau dah memang puasa Isnin & Khamis, teruskan :)

2. Pastikan anda bersahur dan berbuka dengan nasi

Ni pengalaman peribadi saya... Bukanlah saya nak kata u guys semua KENA makan nasi... Tapi, kalau u all having problem with ur breastmilk, maybe u should try it.... 

Tapi as for me, saya memang kene amek nasi sahur tu... Kalau x, production saya for the whole day memang merudum... Buka pun penting... Sebab kalau x, lepas buka tu susu kurang... Sebab agaknye dah abes kan nasi sahur tu ditukar menjadi susu... Hehe

I know many of us memang suka amek sahur & buka ringan-ringan... My family pun... Bila saya balik rumah my mom, dorang sahur makan roti je... Or cereal je... So me, having different needs, memang kena make a point to bangun awal sikit daripada orang lain, and masak sendiri... Masak simple je pun takpe... Goreng nasi buka semalam ke... Tapi walaupun dorang biasa sahur ringan-ringan je, dah ada depan mata kan, semua melantak... Hehe

3. Minum air banyak-banyak

U all mesti pelik kan saya suruh minum air banyak-banyak bulan puasa ni? Macam mana pulak ek? Haaa.. Minum air ni penting... Untuk memastikan kita tidak dehydrated...

Requirement minimum 2 liter tu masih terpakai waktu bulan puasa... Nak senang... Bahagi-bahagikan dalam botol 500ml... Bangun pagi je, abeskan sebotol.. Lepas sahur sebotol... Lepas buka sebotol... And sambil-sambil solat tarawikh tu sebotol lagi... Kalau dah biasa, Insya Allah semuanya akan jadi mudah :)

4. Kekalkan pam

Pam memang tetap kene pam ye kawan-kawan... Jangan kurangkan walaupun satu sesi... Memang bulan puasa ni lebih mencabar, tapi Insya Allah kita boleh :)

Kalau boleh, masa kita kat rumah, perbanyakkan direct feed jugak untuk menggalakkan penghasilan susu :)

5. Pam di hujung minggu / cuti

Saya sebenarnya paling suka waktu cuti... Weekends, public holiday, raya pun tau.. Sebab apa? Sebab saya boleh revivekan balik stok saya!

Yes, masa cuti la kita dapat pam dengan senang-lenangnya kan sebab tak kerja... So especially bulan puasa ni, pam la jugak on weekends and public holidays...

Saya biasanya akan pam sehari sekali kalau time cuti... Lepas atau sebelum solat subuh saya akan pam... Tapi time stok kurang, saya akan upkan menjadi dua sesi per day... Mula-mula memang akan keluar sikit je... Tapi lama-lama badan kita dah tau jadual kita, Insya Allah susu akan banyak gak...

Selamat membuat persediaan :)


Jom join keluarga Shaklee kami!



Wafee
Your Shaklee Independent Distributor
SMS/Whatsapp: 0123772115


No comments:

Post a Comment