Saturday 31 May 2014

Tutorial Blog: Menambah LinkWithin ke blog anda

Hari ini saya nak share sikit macam mana nak tambah LinkWithin ke blog kita... Ni first time saya buat tutorial blog, tu pun sebab saya dah 2 minggu dok pening macam mana nak tambah LinkWithin ni... Huhu...

Saya sebenarnya nak tambah "Related Posts" kat blog saya, macam mana pun xpe... Tapi saya found out LinkWithin adalah yang paling mudah... Tapi edit HTML pun saya pernah buat... Tapi xjadi... Huhu

LinkWithin ni pun, nampak mudah... Tapi tak tau nape saya buat tak boleh... Hari ni baru berjaya... Nanti saya bagitau errornya di mana yee...


Contoh LinkWithin seperti di bawah:



Cara nak install LinkWithin

1. Pergi ke website LinkWithin.

Rupa website LinkWithin seperti di bawah:


2. Isikan maklumat yang dikehendaki di bahagian seperti di bawah:


Email: masukkan emel blog anda
Blog link: isikan URL blog anda
Platform: pilih sama ada Blogger/WordPress/TypePad (biasanya Blogger la)
Width: boleh pilih sama ada anda nak paparkan 3 atau 4 atau 5 posts yang berkaitan
My blog has light text on a dark background: Kalau blog anda mempunyai latar belakang yang gelap, tandakan petak di sebelahnya.

3. Tekan "Get Widget"

4. Pada page yang seterusnya, klik pada "Install Widget"


5. Now lepas anda dah buat step 4, anda akan dibawa ke page Blogger balik... Kalau belum log in, log in balik.


Then, isikan maklumat-maklumat yang diperlukan:

Select a blog: Pilih blog yang anda nak install LinkWithin
Title: Masukkan apa-apa ayat yang anda nak letak (macam saya letak "Anda mungkin juga meminati")

Then klik "Add Widget"

SEPATUTNYA, sekarang widget ini telah ditambah kepada blog anda...

TETAPI, ini yang terjadi pada saya...

Perasan tak di page di bawah:

  

Ada 2 option, iaitu "Edit Content" dan "Edit Template"... Ini yang sepatutnya la... Tapi saya punya keluar macam ni:


Ada satu je, iaitu "Edit Content"... Dan bila klik pun, ianya kosong:


Siap ada tulis lagi error: "Required field must not be blank"

Dan bila saya klik juga "Add Widget", page yang berikut akan keluar:


Kalau anda mengalami masalah yang sama, jangan risau... Saya dah jumpa penyelesaiannya... Hehe

Now pergi balik ke website LinkWithin... Di step ke-2 di atas, anda pilih option "Other" bagi platform seperti di bawah:


Tekan "Get Widget". Page seperti di bawah akan muncul:


Copy code ini, dan balik ke akaun Blogger anda.


Then pergi ke tab "Layout", klik "Add a Gadget" (amek yang kat bahagian bawah), then amek "HTML/JavaScript".

Paste code tadi dan masukkan tajuk yang anda nak:


Tekan "Save" dan tadaaa! LinkWithin dah ada! Hehe

Sebenarnya, masa saya dok kaji-kaji korek-korek kenapa LinkWithin saya tak menjadi, ada jumpa forum yang mengatakan Blogger dah tukar dari http ke https... Tapi LinkWithin tak update... Sebab tu kod automatik dia tak menjadi... And rasanya, LinkWithin ni dah takda orang monitor... Sebab saya email support dorang pun xde orang reply... Support group kat forum tu kata, hanya LinkWithin je yang boleh betulkan code tu...

Ok lah... Sekian sahaja tutorial saya... Simple je... Tapi best Widget ni... Hehe

Jom join keluarga Shaklee kami!

Wafee
Your Shaklee Independent Distributor
SMS/Whatsapp: 0123772115

No comments:

Post a Comment